Sıkça Sorulan Sorular

Çocukların mümkün olduğu kadar tuvalet eğitimini kazandıktan sonra okula kaydolmaları uygun olacaktır. Bununla birlikte küçük yaşlarda çocuk tuvalete gitmek istediği zaman giyinip soyunma konusunda öğretmen /personel tarafından desteklenir. Pantolonunu indirip çekebilen, düğmelerini ilikleyip, fermuarını kapatabilen çocukların desteğe ihtiyacı yoktur. Yine de kolay indirilip çekilebilen beli lastikli pantolonlar çocuğun da öğretmenin de işini kolaylaştıracaktır.

Öz bakım becerileri kendi kendine yemek yeme, el-yüz yıkama, diş fırçalama, giyinme ve soyunma gibi becerileri içerir. Bu becerileri kazandırma aşamasında ailenin de öğretmenin de çocuğa iyi modeller olmaları gerekir. İlerleyen aşamalarda çocuğun bunları bağımsız yapması teşvik edilmelidir. Bağımsız yapar hale geldiğinde yardım kesilmelidir. Bu aşamada slogan: "Yalnız yapabileceği hiçbir şeyi onun yerine sen yapma" olmalıdır.

 

Yaşadığı sorunlarda çocuğunuzu, onu anlamaya çalışarak ve yargılamadan dinlemeniz yani "etkin dinleme" yapmanız bile bazen o problemin çözüme kavuşması için yeterli olacaktır. Yeterli olmadığı durumlarda öğretmenle iletişime geçip, problemin farkında olup olmadığını anlamak, problemden onu da haberdar etmek ve olası çözümleri siz, öğretmen ve çocuğun kendisi ile birlikte yaratmak çocuk için en yararlısı olacaktır. Bu çabalar sonuç vermediği takdirde yönetimden yardım istemelisiniz.

Böyle bir durumda sorun okul içinde öncelikle çözülmeye çalışılır. Okulun olanakları dâhilinde çözümlenemediği durumlarda okul yönetimi tarafından size ya da kayıt esnasında belirttiğiniz kişilere ulaşılacaktır. 

Okul öncesi eğitiminde teneffüs kavramı yoktur. Çocuklar için düzenlenen eğitim etkinlikleri aralıksız olarak uygulanır. Çocukların dinlenmesi; kitap okuma, müzik, dinleme gibi sakin etkinliklerle sağlanır.

Okul öncesi kuruma kayıtlı çocukların günlük eğitimi aksatmayacak şekilde devam etmeleri beklenmektedir. Ancak özel eğitim gerektiren çocukların sosyal uyum ve gelişim özelliğine göre günlük devam sürelerinde esneklik sağlanır. Mazeretsiz olarak aralıksız 10 gün okula devam etmeyen çocuğun velisi okul müdürlüğünce yazı ile uyarılır. Bu uyarıya rağmen mazeretsiz olarak aralıksız 20 gün okula devam etmeyen ve devam ettiği hâlde belirtilen süre içinde ücretleri yatırılmayan çocukların kaydı silinir. Bu durum aileye yazılı olarak bildirilir. Bulaşıcı bir hastalık nedeniyle devam edemeyen çocuklar, sakınca olmadığına ilişkin sağlık kuruluşlarından alınacak tabip raporu ile kuruma devam edebilirOkul öncesi kuruma kayıtlı çocukların günlük eğitimi aksatmayacak şekilde devam etmeleri beklenmektedir. Ancak özel eğitim gerektiren çocukların sosyal uyum ve gelişim özelliğine göre günlük devam sürelerinde esneklik sağlanır. Mazeretsiz olarak aralıksız 10 gün okula devam etmeyen çocuğun velisi okul müdürlüğünce yazı ile uyarılır. Bu uyarıya rağmen mazeretsiz olarak aralıksız 20 gün okula devam etmeyen ve devam ettiği hâlde belirtilen süre içinde ücretleri yatırılmayan çocukların kaydı silinir. Bu durum aileye yazılı olarak bildirilir. Bulaşıcı bir hastalık nedeniyle devam edemeyen çocuklar, sakınca olmadığına ilişkin sağlık kuruluşlarından alınacak tabip raporu ile kuruma devam edebilir

 

Resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında çocukların rahat hareket etmelerini sağlayacak kıyafetler seçilir. Kıyafetler ilgili mevzuata uygun olarak okul yönetimi tarafından belirlenir.

Aslında hepsi doğrudur. Bağlı oldukları kuruma, verilen hizmete ve çocukların yaşlarına göre farklı isimler kullanılmaktadır.

A) Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı-Resmi Okul Öncesi Kurumları (1739 ve 222 sayılı Kanun doğrultusunda açılanlar):

* Anaokulları: 36-68 ay çocuklarının eğitimi amacıyla açılan okullardır.

* Anasınıfları: 57-68 ay çocuklarının eğitimi amacıyla örgün eğitim kurumları bünyesinde açılan sınıflardır.

* Uygulama Sınıfları: 36-68 aylık çocukların eğitimi amacıyla, Kız Meslek Lisesi bünyesinde açılan ve faaliyet gösteren sınıflardır.

B) Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı:

 a)Özel Anaokulları (5580 sayılı Kanun doğrultusunda açılan okulları)

 b)Özel Eğitim Okulları(573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname doğrultusunda açılan okulları)

 * Anaokulları: 36-68 ay çocuklarının eğitimi amacıyla açılan özel okul öncesi eğitim kurumlarıdır.


Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına Bağlı:

Gündüz bakımevi: 37-66 aylık çocuklara hizmet veren kuruluşlardır.

* Kreş: 0-36 aylık çocuklara hizmet veren kuruluşlardır. 

Diğer Kurum ve Kuruluşlar:

* Kamu kurumları, Üniversiteler, Fabrikalar vb. bünyesinde açılan okul öncesi kurumları bulunmaktadır.

B) Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı:

a)Özel Anaokulları (5580 sayılı Kanun doğrultusunda açılan okulları)

b)Özel Eğitim Okulları(573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname doğrultusunda açılan okulları)

* Anaokulları: 36-68 ay çocuklarının eğitimi amacıyla açılan özel okul öncesi eğitim kurumlarıdır.

Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına Bağlı:

Gündüz bakımevi: 37-66 aylık çocuklara hizmet veren kuruluşlardır.

* Kreş: 0-36 aylık çocuklara hizmet veren kuruluşlardır. 

Diğer Kurum ve Kuruluşlar:

* Kamu kurumları, Üniversiteler, Fabrikalar vb. bünyesinde açılan okul öncesi kurumları bulunmaktadır.

Okulumuz, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi anaokulu olup öğretmen, idare ve personeli devlet görevlisidir

Okulumuz, kreş değil; anaokuludur.Kreşler 0-36 aylık çocuklara eğitim veren kuruluşlardır.

 

Çocuğunuzun kendini ifade etmesi, ne istediğini ve istemediğini karşısındakine anlatabilmesi, okula başlayabileceğini gösteren işaretlerden ilkidir. Bunun yanı sıra tuvalet eğitimini kazanmış olması, yani ihtiyacı olduğunda haber vermesi ve tuvalete gidebilmesi bu kararı güçlendirir.
Okulumuza, kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonuna kadar 36 ayını dolduran ve aynı yılın aralık ayı sonuna kadar 68 ayını dolduramayan çocuklar kaydedilir.

Sınıf mevcutlarında, bir gruptaki çocuk sayısının 10'dan az, 20'den fazla olmaması esastır. Çocuk sayısı fazla olduğu takdirde ikinci grup oluşturulur. Ancak, her bir grubun azamî çocuk sayısı dolmadan yeni grup oluşturulamaz. Anasınıfının tek olduğu durumlarda ve uygulama sınıflarında ise sınıf kapasitesi dikkate alınarak çocuk sayısı 25'e kadar çıkarılabilir.

Okulumuz bünyesinde özel eğitim anasınıfı bulunmamaktadır. Çocuğunuzun özel eğitim ihtiyacı olması halinde, okul öncesi eğitim kurumuna kaydı belirli koşullar çerçevesinde mümkün olmaktadır. Rehberlik araştırma merkezlerinde oluşturulan Özel Eğitim Değerlendirme Kurulunca düzenlenen rapor sonucunda okul öncesi eğitim kurumlarına yerleştirilmeleri uygun görülen (kaynaştırma raporu sonucunda) 36-68 aylık çocuklar, ağır ve çok ağır düzeyde zihinsel ve birden çok yetersizliği olmamak şartıyla 10 çocuk bulunan sınıflarda ikiden, 20 çocuk bulunan sınıflarda ise birden fazla olmayacak şekilde kaydedilirler.

Eğitimlerine tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla devam eden öğrencilerden okul öncesi eğitimde bir sınıfta bulunacak özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci sayısı 7/7/2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda düzenlenir.

İlköğretim kurumlarının birinci sınıfına kayıt hakkı kazanmış olmakla birlikte fiziksel olarak yeterli gelişim sağlayamamış çocuklar, velisinin yazılı isteği üzerine okul öncesi eğitim kurumlarına kaydedilebilir. Buna göre 69, 70 ve 71 aylık olanları velisinin yazılı talebi bulunması halinde okul öncesi eğitime yönlendirir veya kayıtlarını bir yıl erteler.

İlkokulların birinci sınıfına, kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu itibarıyla 69 ayını dolduran çocukların kaydı yapılır. Ayrıca 66, 67 ve 68 aylık çocuklardan velisinin yazılı isteği bulunanlar da ilkokul birinci sınıfa kaydedilir.

Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlarında yeni kayıtlar, temmuz ayının ilk iş gününde başlar.

Çocuğun aday kaydı e-Okul sistemi üzerinden alınır. Kesin kaydı yapılan çocukların velilerine Acil Durumlarda Başvuru Formu EK1doldurtularak Sözleşme EK-2 imzalanır.

Okul öncesi eğitim kurumları yönetmeliği içerisinde bulunan sözleşme örneği temel alınarak gerektiğinde okul yönetimi ilaveler yaparak sözleşmeyi hazırlar. İki nüsha olarak hazırlanmış olan sözleşme öğrenci velisi ve okul müdürü tarafından imzalanır. Ödeme şartlarının ve okul kurallarının bulunduğu sözleşmenin imzalanması zorunludur. (Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Resmî Gazete Tarihi: 26.07.2014 Resmî Gazete Sayısı: 29072)

Okul öncesi eğitim kurumlarında, çocukların beslenme, temizlik, bakım ve sağlık giderleri ile kurumun/anasınıfı ve uygulama sınıfının genel temizlik ve diğer hizmetleri için velilerden bir miktar ücret alınır. Resmi okul öncesi eğitimi kurumları için belirlenen bu ücretler, Bartın Valiliği onayıyla Kurucaşile Milli Eğitim Müdürlükleri bünyesinde oluşturulan ücret tespit komisyonunca taban/tavan olarak belirlenir. Belirlenen kayıt ücretinin dışında kayıt için velilerden ayrıca ücret alınamaz. Ancak ihtiyaç doğrultusunda bazı ek eğitim materyalleri için okul yönetimi ödeme talebinde bulunabileceği gibi sinema, tiyatro, gezi vb. sosyal etkinlikler için de ücret talep edilebilir.

Durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla şehit, harp malûlü ve muharip gazi çocukları ile okul öğrenci kontenjanının 1/10’u oranındaki yoksul aile çocuklarından ücret alınmaz. Bu durumdaki çocuklardan özel gereksinimi olan çocuklara olanlara öncelik tanınır.

Sınıflar, çocukların yaş, cinsiyet, kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim ihtiyaçları, önceki yılki grubu, çocuğun gelişim özellikleri gibi durumlara göre belirlenmektedir.

 

Okula kayıt esnasında sizin tarafınızdan bildirilen kişiler çocuğu okuldan alabilir. Bildirmediğiniz hiç kimse en yakınınız olsa bile çocuğu okuldan alamaz. Böyle durumlarda çocuklara, anaokulu müdürü /müdür yardımcısı, nöbetçi öğretmenler eşlik eder.

Öğretmenin yapmaya çalıştığı gibi sizin de çocuğunuzu çok iyi tanımanız, onun güçlü ve gelişmeye açık yönlerini iyi bilip gelişimini en üst düzeye çıkarabilmek için öğretmenle işbirliği içinde çalışmanız çocuğun yararına olacaktır. Bunu sağlayabilmek için öğretmen ve okul idaresi zaman zaman bireysel veli görüşmeleri, ev ziyaretleri, veli katılımları, aile eğitimleri, veli toplantıları yapacaklardır. Yapılan bu çalışmalara katılmanız ve işbirliği halinde olmanız beklenilmektedir. Zaman zaman çocuğunuzla birlikte çalışmanız için eve çeşitli etkinlikler  gönderecektir. Bu etkinliklerin amacı, çocuğunuzla birlikte etkili zaman geçirmenizi, etkili iletişim kurmanızı, onu daha yakından tanımanızı sağlamaktır. Dolayısıyla aile katılımı çalışmalarını çocuğunuzla birlikte yapmanız faydalı olacaktır.

Aile katılımı; ailelerin desteklenmesi, eğitilmesi ve eğitime katılımlarının sağlanmasına, çocukların deneyimlerinin, evleri ile eğitim kurumları arasındaki iletişim artışı ve sürekliliği ile arttırılmasına ve programların velilerin katılım ve katkıları ile zenginleştirilmesine yönelik sistematik bir yaklaşımdır. Aile katılımı, bilgi paylaşma ve ilişki kurma işlemidir; görünmeyen programın temel bir kurum olduğu kadar çocukların dünyaları arasında da bir tutarlılık köprüsü oluşturur. Aileler, öğretmenlerin kendilerini dinlemesinden, çocuklarıyla ilgili bilgileri paylaşmaktan, çocukların bakım sorunları ile ilgili öneriler almaktan ve veli olarak rolleri teşvik edildiğinde, desteklendiklerine inanırlar. Programda diğer ailelerle iletişim ve etkileşim içinde olmaları da veliler için destek ve teşvik oluşturur.

Okul-aile işbirliğinin çocuk, aile, öğretmen ve kurum açısından yararları söyle açıklanabilir:

1. Çocuk Açısından:
* Çocuğu, mutlu ve başarılı bir kişi olarak hayata hazırlama.
* Okul ile ev arasında, çocuğa gösterilebilecek farklı eğitim tutumlarını ortadan kaldırma.
* Evin devamı olan güvenli bir ortamda daha iyi bir öğrenme fırsatı yaratabilme.

2. Aile Açısından:
* Çocuklarının eğitimlerinde kendi rollerinin öneminin farkına varabilme,
* Çocuğun gelişimine çok yönlü olarak katkıda bulunabilme,
* Bu konuda kendine güven duyabilme,
* Kendi ilgi, yetenek, becerilerinin farkına varabilme,
* Çocuklara duydukları saygının artması, onları birey olarak görebilme,
* Çocukla sağlıklı bir iletişim kurabilme,
* Zaman ayıramamaktan dolayı duydukları suçluluk duygusunu yok edebilme,
* Yeni beceriler kazandırabilme,

3. Öğretmen Açısından:
* Programını daha kolay gerçekleştirebilme,
* Sağlıklı bir sonuca ulaşabilme,
* Sağlıklı iletişim sonucu kolayca tanıyabilme ve problemleri çözebilme,
* Sorumluluklarını paylaşabilme,
* Hedeflere ulaşabilme,
* İş tatminindeki artışı sağlayabilme,

4. Kurum Açısından:
* Eğitimin sürekliliğini sağlayabilme,
* Çocuğun çok yönlü gelişimine katkıda bulunabilme,
* Amaçlarına daha kolay ulaşabilme,
* Eğitimde fırsat eşitliğini sağlayabilme,
* Eğitimin kalitesini arttırabilme,
* Sorumluluklarını paylaşabilme,
* İş tatminindeki artışı sağlayabilme

Çocuğunuz okula keyifle gidip geliyorsa, okul saatini kaçıracağından endişe ediyorsa, arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle paylaştıklarını anlatıyorsa her şey yolunda demektir. Bazı çocuklar başlangıçta okulla ilgili bilgi vermek istemeyebilir. Bu, onun okula uyum sağlamadığı anlamına gelmez, bütün olarak değerlendirmek daha doğru olur. Belirli bir süre ağlayarak, evdeki yaşantısındaki alışkanlıkları hakkında taleplerinde ısrarcı olabilir. Veli olarak gösterilecek  tutarlı tutum ve okulla geçilecek iş birliği bu sürecin kolay atlatılmasına neden olacaktır.

 

Çocuğunuzun hangi okula gideceğine karar verdikten sonra okula başlamadan önceki haftalarda çocuğunuzla birlikte okula gidin, okulu gezin, öğretmenlerle ve diğer çocuklarla tanıştırın. Neler yapacağını, kimlerle beraber olacağını ona anlatın. Okula başladıktan sonra da kaygılarınız varsa bunları çocuğunuza hissettirmeyin. Kendi deneyimlerinizi onunla paylaşın. Onun anlattıklarını dinleyin. Günlük deneyimlerini anlatması için çocuğunuza fırsatlar yaratın ama onu zorlamayın.

Öğretmen çocuğu tanımak ve gelişimini desteklemek için temel tanıma teknikleri, gözlem, gelişimsel testler ve portfolyo (bireysel gelişim dosyası) değerlendirmeleri yapar ve bunları dönem içerisinde belirli aralıklarla ve dönem sonlarında ailelerle paylaşır. Çocuğun en yüksek yararı sağlaması için aile ile birlikte gerekli düzenlemeleri yapar. Bu uygulamanın dışında da ihtiyaç hissettiğiniz zamanlarda çocuğunuzun gelişimine ait bilgileri öğretmenden alabilirsiniz. Öğretmene düşen görev her çocuğu tüm gelişim alanlarında ulaşabileceği en üst düzeye çıkarabilmek için etkinlikleri çeşitlendirmektir.  Ayrıca yeni uygulamaya göre her okul öğrenci ile ilgili bilgileri e-okul sistemine kaydedecektir.